tag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post9092472921707521522..comments2024-03-11T18:11:34.370+02:00Comments on Blog o nauce języków obcych: Pisać a malować ikony - jako zagadnienie językoznawcze i nie tylko, wersja druga poprawionaEvhttp://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comBlogger42125tag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-13755752601672511172022-02-07T08:42:32.312+02:002022-02-07T08:42:32.312+02:00acompanhante masculino para mulher<a href="https://rent-gigolo.pt/" rel="nofollow">acompanhante masculino para mulher</a>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-15599501135055503142021-04-01T22:31:57.783+03:002021-04-01T22:31:57.783+03:00zapraszam na moją stronę legalni bukmacherzyzapraszam na moją stronę <a href="http://rudahuta.pl/pilka-nozna-to-najpopularniejszy-sport-na-swiecie/" rel="nofollow">legalni bukmacherzy</a>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-56777981636189364682021-02-16T17:27:15.587+02:002021-02-16T17:27:15.587+02:00Sprawdź konta bankowe dla studentów na z jakiego b...Sprawdź konta bankowe dla studentów na <a href="http://eminem.com.pl/2020/12/17/gdzie-zalozyc-konto-bankowe-sprawdz-oferty/" rel="nofollow">z jakiego banku numer konta</a>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-18156576554019866772020-11-19T14:00:33.992+02:002020-11-19T14:00:33.992+02:00tanie prezenty świąteczne tanie prezenty świąteczn...tanie prezenty świąteczne <a href="http://gromisz.org.pl/jakie-prezenty-kupic-bliskim-na-swieta/" rel="nofollow">tanie prezenty świąteczne</a>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-43060933209843932792014-02-04T23:02:43.750+02:002014-02-04T23:02:43.750+02:00Droga Pani,
bardzo sensowny wywód obnażający bezse...Droga Pani,<br />bardzo sensowny wywód obnażający bezsensowność różnych domorosłych "pseudo-teologów" prawosławnych. <br />Historycznie ani lingwistycznie nie da się uzasadnić "pisania" ikon. W temacie polecam art. Gilberta Dagrona w Novelle revude de Psychoanalyse z 1991 r. <br />Patriarcha Germanos w liście do biskupa Jana z Synnady (726 r.) mówi nawet o "kształtowaniu" ikon woskiem (enkaustyka). <br />Z drobnych uwag sugerowałbym jednak używać słowa "hagiograf" - zgodnie z jego polskim (i nie tylko) znaczeniem jako: "autor żywotów świętych", a terminy "ikonografia" i "ikonologia" zostawić metodologii historii sztuki, która przy ich pomocy bada treści dzieła sztuki. Inaczej będziemy musieli dojść do wniosku, że "geograf" to malarz Ziemi. ;)<br />Pozdrawiam<br />Jan MAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-7939965201687604122014-02-04T22:54:05.525+02:002014-02-04T22:54:05.525+02:00"" «ου ζωγράφων εφεύρεσις η των εικόνων ..."" «ου ζωγράφων εφεύρεσις η των εικόνων ποίησις, ..αυτών (των Πατέρων) η επίνοια και η παράδοσις, και ου του ζωγράφου. Του γαρ ζωγράφου η τέχνη μόνον» (Mansi 13, 252BC)<br />Ikona nie jest ludzkim ani artystycznym tworem. Wynika z Tradycji Kosciola.Ikona prezentuje hipostaze za pomoca odpowiedniego malarskiego rozwiazania."<br />Blednę tłumaczenie fragmentu w którym Ojcom Nikejskim chodziło tylko o to, że duchowieństwo zastrzega sobie prawo do kształtowania programu malarskiego świątyni. Tekst trzeba czytać w kontekście odpowiedzi na Choros soboru ikonoklastycznego w Hierai. W temacie polecam art. A REEXAMINATION OF THE "ART STATUTE"<br />IN THE ACTS OF NICAEA II, J. J. YIANNIAS w Byz. Zeitschrift.<br />Pozdrawiam <br />Jan M.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-2347794706665952592013-03-19T13:57:20.183+02:002013-03-19T13:57:20.183+02:00Nie mam w chwili obecnej wiecej czasu na przytacza...Nie mam w chwili obecnej wiecej czasu na przytaczanie kolejnych cytatow dotyczacych malowania ikon, a zasluguje tu na wspomnienie chocby Swiety Focjusz. Ale w skrocie -ja to rozumiem tak. Kosciol okreslil, ze do malarza nalezy tylko sfera sztuki. <br /><br />To ze Pismo Swiete 'opisuje' nie oznacza, ze ten kto glosi Ewangelie jest jej 'pisarzem'. On jej nie napisal, on ja przekazuje na rozne sposoby. Analogicznie to, ze ikony 'opisuja' nie oznacza, ze ten ktory je maluje jest ich 'pisarzem'. Zaden z powyzszych nie jest tworca autorem. Ani Ewangelii ani ikon. Kazdy jest tylko narzedziem, ktore prezentuje to co juz istnialo przed nim. Dlatego ja nie powiem, ze pisze ikony w sensie pisania, bo w kwestii teologicznej one owszem opisuja, ale to nie ja je pisze, one zostaly napisane, jesli ten termin preferujemy, przede mna i ja nie mam z tym, zadnego zwiazku autorskiego. Ja je maluje i prezentuje prawdy, ktore zostaly opisane przede mna. <br /><br />Pozdrawiam.:)<br /><br /><br /><br />Evhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-5985251214475605822013-03-19T13:56:34.357+02:002013-03-19T13:56:34.357+02:00Witam. :) Dalej blednie mnie odbierasz, bo ja w kw...Witam. :) Dalej blednie mnie odbierasz, bo ja w kwestii 'malowania' a 'pisania' ikony ani przez chwile nie chcialam wylaczyc teologicznego aspektu. Wrecz przeciwnie. W naszych czasach obserwuje sie na calym swiecie nadfilologie ikony. Mowi i pisze sie o nich wiele. Kiedys mowiono o ikonach bardzo rzadko. To, ze tyle sie o nich teraz mowi to moze byc dobre, ale moze byc i zle. To znaczy jedno - ze jest jakis problem. <br /><br />Takze by bylo jasne - moje dociekania dotycza symbolizmu ikony. Nie czysto jezykowych zagadnien. Przedzierajac sie przez oryginalne greckie teksty nie poszukiwalam po prostu slowa - pisac albo malowac, jakby to mialo cos udowodnic. Poszukiwalam znaczenia i tresci i powodu jakie to slowo niesie. Nie znalazlam objasnien, ani symbolizmu dla pisania ikony, ale znalazlam potwierdzenie wagi stosowania terminu 'malowac' ikone i nie tylko z technologicznego puntu widzenia, jak to podkreslasz ale wlasnie z duchowego. <br />Nie jestem teologiem, ale nie mozesz mi zarzucic, ze nie staram sie teologii ikony poznac i ze oddzielam ja od czesci technologicznej.<br />Takze podsumowujac raz i konkretnie - to co od poczatku interesuje mnie w kwestii malowania czy pisania ikony wlasnie podloze teologiczne. :)<br /><br />Czym jest ikona? Wspolczesni czesto odpowiadaja, ze ikona za pomoca ludzkiego wygladu opisuje ludzkosc Chrystusa, a za pomoca symbolizmu boskosc. A to jest bledem. Takie stanowisko mieli ikonoklasci i to bylo stanowisko heretyczne. Na polu teologii latwo wpasc w pulapke i herezje, calkiem nieswiadomie. Stad nie mozesz miec mi za zle, ze jestem ostrozna w przyjmowaniu wszelkiego symbolizmu dla terminow, jesli nie odnajduje ich potwierdzenia w Kosciele Prawoslawnym.<br /><br />Sobor Nicejski II okreslil, iz ikona nie opisuje natury. Ikona opisuje tylko wyglad i zawiera imie, podstawowe cechy osobowe czlowieka. Ten wyglad jest czyjas ikona, jest jego hipostaza, takze patrzac na ikone dostrzegamy hipostaze ukazania. (Kordis, Εικονα, Εικονισμαα, Εικονουργια, 25) W ten sposob klaniajac sie ikonie, klaniamy sie prototypowi. ( SoborNicejski II<< Ἡ γάρ τῆς εἰκόνος τιμή ἐπί τό πρωτότυπον διαβαίνει ∙ καί ὁ προσκυνῶν τήν εἰκόνα, προσκυνεῖ ἐν αὐτῇ τοῦ ἐγγραφομένου τήν ὑπόστασιν. ) oraz slowa Bazylego Wielkiego i Swietego Atanazego.<br />W ikonie nie tylko nie ma duszy ale i brak jest substancji cielesnej. Gdyby byla, wtedy ikona bylaby rowna czlowiekowi i po prostu nie bylaby ikona. ( Mansi 13,244 ABC.) <br />Wspomina o tym rowniez Swiety Atanazy.<br /><br />Chrystus nie jest w ikonie opisany jako Bog ani czlowiek, nie ma w niej Jego natury, ale jakoze jako czlowiek posiada okreslony wyglad, okreslone cechy odrozniajace go od innych ludzi, w ten sposob jest do opisania pod wzgledem Jego hipostazy, ale nie pod wzgledem Jego natur. - Wg. slow Sw. Teodora the Studite, ktory wyjasnia problem w zgodnosci z Kosciolem ( Nie wiem jaki jest polski odpowiednik pelnego imienia, Wikipedia nie posiada polskiego tlumaczenia o Swietym Teodorze, mnich z Chiosu, zyl w latach 759-826)<br />W ten sposob mozliwe jest ukazanie w ikonie hipostazy Boskoludzkiej za pomoca okreslonego ksztaltu. wiecej o tym wspomina chocby Swiety Nikifor. Ikona Chrystusa jest ludzkim wygladem Boskoludzkiej hipostazy osoby Chrystusa. Ale ikona nie przedstawia i nie opisuje ani Boskiej ani ludzkiej natury. To jest okreslone jasno przez Synod Nicejski II i wymienionych Swietych.<br /><br />A teraz o sztuce ikonografii. Artysta nie tworzy w lacinskim znaczeniu tego slowa. Artysta przedstawia to co juz przed nim istnialo, nie opiera sie na wlasnej fantazji. <br />Artysta jako nie-tworca jest tylko narzedziem, ktore prezentuje ikony. <br /> Swiety Nikifor i Swiety Teodor Studitis mowia o malowaniu ikon.<br />Sobor Nicejski II definiuje iz do artysty nalezy sztuka tylko.<br />" «ου ζωγράφων εφεύρεσις η των εικόνων ποίησις, ..αυτών (των Πατέρων) η επίνοια και η παράδοσις, και ου του ζωγράφου. Του γαρ ζωγράφου η τέχνη μόνον» (Mansi 13, 252BC)<br />Ikona nie jest ludzkim ani artystycznym tworem. Wynika z Tradycji Kosciola.Ikona prezentuje hipostaze za pomoca odpowiedniego malarskiego rozwiazania. <br /><br /><br /><br /><br /><br />Evhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-10889600724517182162013-03-19T03:20:11.265+02:002013-03-19T03:20:11.265+02:00A! No teraz to ja już wiem w czym problem.
Zajmuj...A! No teraz to ja już wiem w czym problem.<br /><br />Zajmujesz się tematem ikon od strony artystycznej i praktycznej a mniej od strony teologicznej.<br /><br />Patrząc na ikonę teologicznie, nie będziemy mieli rozróżnienia na Bizantyjskie, Rosyjskie... Ani też nie będzie ważne czy Prawosławny czy Katolik, bo nie w temacie ikon jest różnica.<br /><br />Zasadniczym błędem teologicznym jaki robisz, jest to, że w artykule w ogóle nie zajmujesz się ZASADNICZYM I GŁÓWNYM CELEM IKONY, a lawirujesz językowo. Choćbyś więc zacytowała setki dzieł, to nic to nie da, bo stawiasz problem nie z tej strony.<br /><br />Ja na razie na mojej stronie napisałem tak:<br /><br />http://www.pracowniaikonlacaro.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=141&Itemid=148<br /><br />Może coś rozjaśnię i tobie.<br /><br />Pozdrawiam!<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-90032977216792753242013-03-19T00:04:49.207+02:002013-03-19T00:04:49.207+02:00Bozkow i bogow.. Czy Ty piszesz o wierze Prawoslaw...Bozkow i bogow.. Czy Ty piszesz o wierze Prawoslawnej? O ikonografii Bizantyjskiej ?<br /><br />Co wg Ciebie oznacza okreslenie Bizantyjski? Mowiac o ikonach bizantyjskich w rzeczywistosci mowimy o ikonach greckich.. Rozmawiamy zatem o tej samej ikonografii?<br /><br />Dziekuje za polecona literature. Kiedys gdy bede miec czas postaram sie do niej zajrzec.<br /><br />Kto mnie zna ten wie, ze do ikonografii bizantyjskiej podchodze powaznie i religijnie ( Prawoslawnie). Przykro mi za nieporozumienie. <br />Nie wiem czemu tak nieprzychylnie mnie odbierasz. <br />Nie staram sie tu niczego udowodnic. Dociekam.<br /><br />Ucze sie ikonografii w Grecji. Jestem Prawoslawna. 4 rok ucze sie samego rysunku ikony a drugi malarstwa i przyznaje jestem na samym poczatku. Rysunek to dalej jeszcze dla mnie rzecz na ktorej najwiecej energii koncentruje. Wyrastam na greckiej literaturze Prawoslawnej. "specjalizuje sie" jesli tak to mozna okreslic w szkole macedonskiej konkretnie rece Manuela Panselinosa. Ale zaznajomiona jestem z ogolami szkoly kretenskiej i bardzo pobieznie z innymi stylami. W wolnych chwilach przygladam sie innym pradom ikonograficznym, choc czasu na to zawsze braknie. Fascynuje mnie styl Georga Kordisa, choc absolutnie uwielbiam reke Panselinosa i to jest moj kierunek. Nie mam aspiracji na zmienianie niczego w ikonografii, celem jest kontynuowanie szkoly macedonskiej i ikonografii w ogole w swojej oryginalnej formie. Lubie czytac o ikonografii. Interesuje mnie ikonoklazm bo w nim tkwi najwiecej odpowiedzi dotyczacych ikonografii. Ikonografie bizantyjska kocham. Ludzka rzecza jest mylic sie. Jesli dostrzegasz blad to mi go wytknij a ja odpowiem na jakiej podstawie tak napisalam. Jesli rzeczywiscie popelnie blad to przeprosze. Bo nie chodzi o to kto ma racje ale o prawde :-) staram sie byc bardzo ostrozna ale moze sie nie udac.dziur w wiedzy mam wiele.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Evhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-5290170415484490882013-03-18T20:32:05.193+02:002013-03-18T20:32:05.193+02:00"Jednak nie zapominajmy, ze malarz ikon nie m..."Jednak nie zapominajmy, ze malarz ikon nie musi byc teologiem, ma wiedziec " jak" mimo, ze nie zawsze rozumie przyczyne.."<br /><br />Kto to jest teolog?<br /><br />Każdy tworzący ikonę, czyli dzieło w malarstwie tablicowym uwzględniające prawdy teologiczne... musi być teologiem.<br /><br />Inaczej powstaną dzieła jak np: ikona buddy. <br /><br />Jeśli chcesz wejść w problem ikon to powinnaś uwzględnić i najpierw ustalić podstawy:<br /><br />1. Czym jest ikona w sensie przedmiotowym i w sensie duchowym?<br />2. Co jest podstawą ikonograficznego wizerunku: naturalizm czy opisujące wykresy? Proporcje ciała? Czy sztucznie utworzone za pomocą wykresów proporcje?<br />2. Co opisują podręczniki dla twórców ikon? Fakt powstawania dzieła w malarstwie tablicowym czy fakt duchowy?<br />3. Czy istnieje dzieło, które łączy opis obydwu faktów: duchowego i materialnego?<br />4. Jak nazwać wymiar duchowej pracy tworzącego ikonę skoro sekwencję materialną nazywamy: malowaniem. Jak więc zostanie nazwana sekwencja niematerialna?<br />5. Czy istnieje fakt przebóstwienia materii?<br />6. Czy ikona ma swoje korzenie w Grecji i tylko tam? Przecież grecy twierdzili: oglądanie podobizn bogów może doprowadzić do szaleństwa lub ślepoty a sami filozofowie krytykowali kult bożków. <br />7. Skąd wzięła się interpretacja sekwencji niematerialnej ikony? Czy nie z tradycji Rzymian?<br /><br />Jeśli odpowiesz sobie na dane pytania, zrozumiesz, że chcąc opisać czynność materialną powstawania ikony powiemy MALUJEMY IKONĘ ale wtedy nie mówimy o sekwencji niematerialnej, duchowym przesłaniu i powstaje problem, którym zajęto się w ramach czasów odrodzenia ikony w jakich żyjemy obecnie. W językach PISAĆ IKONĘ - to nowy twór, próbujący uwzględnić obie sfery ikony.<br /><br />Lektury:<br />Ikona. Duchowość i filozofia. Beata Elwich<br />(opisuje dwie sfery ikony opierając się na Ojcach Kościoła)<br />Nowe narzędzie ewangelizacji. Ks. Krzysztof Krukowski<br />(opisuje wykresy ikony na podstawie metody wykresów....)<br />Oto czynię wszystko nowe. Ikona w XX wieku. Irina Jazykowa<br />(Opisuje fenomen ikony, fenomen powołania ikonografa...)<br />Ikona okno ku Wieczności. Michael Quenot.<br />(Opisuje korzenie ikonografii, interpretację na przestrzeni wieków, zmiany...)<br /><br />Każdy podręcznik powie nam MALOWAĆ w sensie wykonania, ale żaden nie powie Ikona Maluje, lecz opisuje, przedstawia. Do tego dochodzi teologia obecności....<br /><br />Mnie osobiście bardzo dotyka to, że próbujesz na tej stronie, wykazać swego rodzaju błąd i nie masz tylko argumenty za błędem a nie ma ich przeciw. Tym bardziej, że widzę błędy teologiczne jakie robisz. Czy warto ludziom wprowadzać młyn w głowach bo nam się coś nie podoba?<br /><br />Pozdrawiam!<br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-32946544451423057492013-03-18T12:12:17.447+02:002013-03-18T12:12:17.447+02:00Witam. Owszem popelnilam blad piszac 'byl'...Witam. Owszem popelnilam blad piszac 'byl' zamiast 'jest'. Dziekuje za poprawke. :-)Skad wniosek ze poprawnie jest "ikona pisana malowaniem" ? Ikony sie maluje. Skoro jak piszesz nie ma potwierdzenia nigdzie dla "pisania" ikony to czemu uzywac tego terminu i dopisywac mu ideologie? Czy to prawidlowe? Wskazane? Nie twierdze zeby tego terminu nie uzywac.bo do konca nie jestem przekonana jego slusznosci wiec po prostu wole uwazac z jego stosowaniem. Nie wiem jak konkretnie sprawa przedstawia sie w Rosji. Czy sa tam zrodla mowiace o pisaniu jako pisaniu ikony a nie jej malowaniu, ale zadziwia mnie ze w kraju Prawoslawnym jakim jest Grecja, z ktorej to wiary ikony wyrosly i w ktorym to kraju sie ksztaltowaly i sa czescia narodowej tradycji mowi sie o malowaniu nigdy pisaniu ikon i wszelki symbolizm pisania ikon z jakim spotkalam sie w Polsce tu po prostu jest nieobecny. we wszelkich dokumentach z okresu ikonoklazmu wzmianki dot. Powstawania ikon mowia o malowaniu. Oczywiscie i tu znany jest fakt.ze ikony za pomoca obrazow opowiadaja o zyciu Swietych ale mimo wszystko ikony sie maluje a ten co je maluje jest zwyklym malarzem, nawet nie ikonografem czy hagiografem. Te terminy sa bardzo nowe i nigdy wczesniej w Tradycji ich nie bylo. To po prostu neologizmy.. Dlatego przynajmniej dla mnie jest to ciekawe zagadnienie nie tylko z jezykowego punktu widzenia.. Ale z punktu widzenia wiary:-) Dziekuje za polecenie zaglebiania sie w zrodla dot. Ikonografii. To jest cos co staram sie robic w wolnych chwilach. Jednak nie zapominajmy, ze malarz ikon nie musi byc teologiem, ma wiedziec " jak" mimo, ze nie zawsze rozumie przyczyne.. Dla wielu kanonow byc moze nigdy juz nie znajdziemy odpowiedzi czemu sluzyly, skoro jednak sa kanonami to musialy miec wazne uzasadnienie i brak naszego rozumienia nie przeszkadza w kontynuowaniu Tradycji Bizantyjskiej. Malarz ikon nigdy nie przestaje sie uczyc wiec jest nadzieja i dla mnie ;-) PozdrawiamEvhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-42739852445100651582013-03-18T04:42:20.739+02:002013-03-18T04:42:20.739+02:00Mój PANIE BOŻE!
chyba wyraźnie widać, że mówienie ...Mój PANIE BOŻE!<br />chyba wyraźnie widać, że mówienie pisać ikonę to nie problem języka, tłumaczeń... Nie znajdziesz żadnego potwierdzenia językowego na takie mówienie. Bo go nie ma.<br /><br />Prawidłowo powinno się mówić:<br />IKONA PISANA MALOWANIEM - ponieważ ikona opisuje za pomocą malowania.<br /><br />Jednak "Brzytwa Okhama", którą stosuje każdy teolog, nie pozwala na mnożenie pojęć.<br /><br />"Ikona mowi nam kim byl Chrystus ale nie czym jest." - uwaga na takie pojęcia.<br /><br />Chrystus jest: ὁ ωn - (Ap 1,8)<br />Chrystus nie był, ale jest ciągle. I przestał być człowiekiem tylko na czas od śmierci do zmartwychwstania, ponieważ nastąpiło rozdzielenie ducha od ciała (KKK)<br /><br />Ikona więc opisuje przez malowanie teraźniejszość! A jak poczytasz dokumenty to dowiesz się dlaczego są właśnie takie twarze a nie inne, złoto....<br /><br />Nigdzie jednak nie znajdziesz potwierdzenia mówiącego pisać ikonę. Problem jest z innej strony co potwierdziłem cytatem z Studium Ikony dogmatyka i teologa ks. Darka.<br /><br />Tylu :-)<br />Życzę jednak znalezienia takowego stwierdzenia.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-59201461750377917342013-03-15T14:24:55.135+02:002013-03-15T14:24:55.135+02:00Wnioski, ktorymi sie podzieliles po przytoczeniu S...Wnioski, ktorymi sie podzieliles po przytoczeniu Sw. Grzegorza z Nyssy sa Twoja interpretacja, tak? Jesli prawidlowe wrazenie odnioslam, to to sa Twoje slowa, a nie slowa zadnego konretnego Swietego? Zebysmy nie wrocili do punktu wyjscia. Nie interesuja mnie opinie i wolne interpretacje, tylko zrodla Kosciola Prawoslawnego. :) Na dobra sprawe samodzielnie mozna zawsze dowiesc czego sie wlasciwie chce. Dlatego odpowiedzi poszukuje w Historii Kosciola Prawoslawnego i w wierze Prawoslawnej :) <br />Swiety Focjusz jak i Swiety Nicefor wyznawca pisza o malowaniu ikon. Konkretnie uzywaja slowa 'malowac'. <br /><br />Ikona owszem jest podpisana. Ikona mowi nam kim byl Chrystus ale nie czym jest. :)Evhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-69991273034156709792013-03-15T14:14:20.687+02:002013-03-15T14:14:20.687+02:00:) Wchodzimy na gleboki teologicznie grunt. Chryst...:) Wchodzimy na gleboki teologicznie grunt. Chrystus jest postacia historyczna, widzielismy go, mozna bylo go dotknac, stal sie czlowiekiem i mial i okreslony wyglad, dlatego rzeczywiscie ten kto zaprzecza wygladowi jaki przyjal, nie akceptuje ikon, ten zaprzecza temu, ze Chrystus stal sie czlowiekiem! Odrzuca wiare. to sie tyczylo konkretnie tego- a zatem jak najbardziej sluszna jest Twoja uwaga. Jesli chodzi jednak o ikony to boskosc z ludzkoscia w nich idzie w parze. Gdyby ikona wyrazala nature Chrystusa to Jego ikona bylaby ikona idola, a ten ktory by sie jej klanial klanialby sie idolowi. gdyby ikona wyrazala nature boska i ludzka to ikona nie roznilaby sie niczym od prototypu, bo mielibysmy przed soba samego Chrystusa, a to nie moze miec miejsca. Nie mozna boskosci nadac wygladu. Ograniczyc jej i nadac formy. Ikona nie moze wyrazac tylko jednej z dwoch natur Chrystusa, bo to mialoby heretyczne konsekwencje. Ikona nie moze wyrazac natury Chrystusa wcale. Ikona ukazuje hipostaze, nie nature w zadnym absolutnie wypadku. :)Evhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-7857921701782926562013-03-14T03:21:33.965+02:002013-03-14T03:21:33.965+02:00Bardzo proszę, jak już siądziesz do dokumentów sob...Bardzo proszę, jak już siądziesz do dokumentów soborowych to jest taka część:<br />ANATEMATYZMY W SPRAWIE ŚWIĘTYCH OBRAZÓW<br />I. Jeżeli ktoś nie wyznaje, że Chrystusa, naszego Boga, można opisać pod<br />względem Jego człowieczeństwa – niech będzie przeklęty21.<br />II. Jeżeli ktoś nie dopuszcza, aby opowieści ewangeliczne były przedstawiane<br />na obrazach – niech będzie wyłączony.<br />III. Jeżeli ktoś nie oddaje czci tym obrazom, uczynionym w imieniu Pana<br />i Jego świętych – niech będzie wyłączony.<br />IV. Jeżeli ktoś odrzuca wszelką Tradycję kościelną, pisaną czy niepisaną –<br />niech będzie wyłączony.<br /><br />jest to na stronie 340-341. Jak byś tłumaczyła tekst grecki dosłownie to proszę prześlij tłumaczenie. Pozdrawiam! adres elazar@pracowniaikonlacaro.plAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-6028467692264545632013-03-14T02:16:59.577+02:002013-03-14T02:16:59.577+02:00Tak mi się jeszcze przypomniało.
Św. Jan w Ewangel...Tak mi się jeszcze przypomniało.<br />Św. Jan w Ewangelii mówi że:<br />Boga nikt nigdy nie widział, Jednorodzony Syn ... nam o Nim ἐξηγήσατο (J 1,18)<br /><br />to można przetłumaczyć opowiadać, wyjaśnić, wykładać<br /><br />Skoro Grzegorz z Nyssy mówi, że malowidła opowiadają i Pismo Święte mówi że Chrystus opowiedział, to malujący opowiada inaczej mówiąc opisuje jakieś wydarzenie, postać. Skoro Chrystus opowiedział o Ojcu, to ikonograf opowiada o Chrystusie, przez malowanie barwami. Zapisuje księgę dla analfabetów. Dalej idąc, jeśli wiara rodzi się z tego co się słyszy a słuchanie ma miejsce dzięki słowu (Rz 10,17) to nie może być ikonograf malującym, ale opisującym przez malowanie by wiara zrodziła się ze słowa, a słowo się pisze.<br /><br />Inną sprawą są jeszcze litery. Ikona żeby mogła być kanoniczna musi zostać opisana literami, mieć imię. To też jakiś trop.<br /><br />No to zostałem normalnie zaciągnięty przez ten aryków do napisania artykułu uzasadniającego pisanie a nie malowanie ikon.<br /><br />Pozdrawiam!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-46663964029055781692013-03-14T01:35:47.115+02:002013-03-14T01:35:47.115+02:00Wiem tyle z wykładów teologii ikony i teologicznyc...Wiem tyle z wykładów teologii ikony i teologicznych ogólnie:<br />- nie da się opisać Boskości Chrystusa - prawda.<br />- możemy jednak opisać jego Człowieczeństwo na podstawie tego, że był Człowiekiem i nastąpiła kenoza. <br /><br />i cytat Grzegorza z Nyssy:<br />"malarz... przedstawiając na ikonie szczytne dokonania męczennika, a także Tego, który zapoczątkował walkę, czyli Chrystusa, oddając to wszystko ze znastwem, za pomocą kolorów, jasno, niczym księga, opowiedział nam o zmaganiach męczennika (...) Gdyż milczące malowidło przemawia ze ścian i czyni wiele dobrego."<br />Homilia o św. Teodorze<br /><br />Sobór nicejski II stosuje słowa na opis wizerunków do kultu....<br />eikonikes anasiographeseos<br /><br />przynajmniej tak pisze Leonid Uspienski w TEOLOGIA IKONY<br /><br />Dość dużo wyjaśnia też Sobór Piąto - Szusty<br /><br />Więcej nie wiem mózg paruje :-)<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-60578600890376596142013-03-13T23:44:55.863+02:002013-03-13T23:44:55.863+02:00Fajnie, za Twoja przyczyna znalazlam sobie wlasnie...Fajnie, za Twoja przyczyna znalazlam sobie wlasnie w internecie Dokumenty Soboru Nicejskiego II w oryginalach z tlumaczeniem polskim, wiec w wolniejszej chwili z pewnoscia sobie je wszystkie poczytam i mam nadzieje dotre do fragmentu o ktorym pisales, mogac sprawdzic jak to jest napisane po grecku :) Swietnie mi to uzupelni opis synodu Swietego Nektariusza, ktory bardzo niedawno sobie zakupilam, a ktorego nie mialam jeszcze czasu czytac :) Dziekuje za wizyte i mila wymiane wiadomosci! PEvhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-86916844749971449552013-03-13T23:19:48.003+02:002013-03-13T23:19:48.003+02:00dziekuje. postaram w miare mozliwosci zapoznac sie...dziekuje. postaram w miare mozliwosci zapoznac sie z wymieniona literatura.Choc zaskakuje mnie to bo w chwili obecnej po dotarciu do wielu zrodel mowiacych o ikonoklazmie, wzajemnych argumentach stron i pozniej slow Swietych tuz po soborze to na co trafialam to podkreslenie wagi, ze ikony to fakt malarski i slownictwo wskazuje na malowanie a nie pisanie. <br /><br />Aczkolwiek informacja, ktora podajesz, ze "Chrystus jest do opisania" wywoluje we mnie sprzeczne odczucia, jako ze jestem wlasciwie pewna, ze ten sam sobor, ze odpowiedz Ojcow Kosciola byla jednoznaczna, iz Boga nie mozna opisac ani ukazac w zaden absolutnie sposob, dlatego tez ikona Chrystusa nie ukazuje/opisuje jak wolisz, ani jego ludzkiej ani boskiej natury- zadna ikona tego nie robi, ikony po prostu nie ukazuja natury, bowiem wtedy byloby to heretyczne..bowiem Bog, boskosc jest nie do opisania. czy wiesz moze w jakim konkretnie kontekscie znajdowalo sie ta kwestia 'opisywania' Chrystusa?? Przepraszam, ze tak wypytuje ale ten temat od dawna mnie ciekawi :) Evhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-7526073171018652013-03-13T22:54:22.148+02:002013-03-13T22:54:22.148+02:00Literatura uzasadniająca/broniąca (nowa) termin PI...Literatura uzasadniająca/broniąca (nowa) termin PISAĆ IKONĘ<br /><br />M. Bielawski OBLICZA IKONY <br />J. Różycka Klejnowska i Dariusz Różycki Klejnowski STUDIUM IKONY<br />artykół: IKONA JAKO GATUNEK LITERACKI<br /><br />A! Znalazłem coś, cytuję:<br />Mowa o terminie Pisać Ikonę:<br /><br />Wydaję się, że tradycję tę (pisać ikonę) należy wyprowadzić od słowa perigraphen, które zostało użyte w Horosie Soboru Nicejskiego II, które wyraża, że Jezus Chrystus jest "do opisania", że można Go opisać w formie plastycznej. W tym kontekście należało by mówić o pisaniu czy opisywaniu Jezusa Chrystusa w jakiejkolwiek formie graficznej, i używać pojęcia "pisać" wszędzie tam, gdzie akcent jest kładziony na ortoikoniczność i ortodoksję w plastyce.<br /><br />D. Klejnowski Różycki, OBRAZ I IKONA w: Aktywizacja w katechezie. Szansa czy zagrozenie? R. Chałupnaik, J. Kotorz, W. Spyra (red.) Opole 2002, s. 201.<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-4252341088695511322013-03-13T22:27:46.658+02:002013-03-13T22:27:46.658+02:00Nie znajdziesz nigdzie uzasadnienia na mówienie Pi...Nie znajdziesz nigdzie uzasadnienia na mówienie Pisać Ikony. Ikona przeżywa odrodzenie i powoli kształtuje się nowe nazewnictwo, które miało by rozróżnić. W literaturze jednak będzie użyte Malarz Ikon, Malowanie Ikony. Obecnie wprowadza się nowy termin, by rozróżnić Ikony od ikon. Terminów tych jak skryba czy ikonopisarz używa się jak na razie potocznie. <br /><br />Jedynym uzasadnieniem na powolne wprowadzanie nowego terminu jest to iż wszyscy teologowie wprowadzają rozróżnienie na sekwencję materialną ikony i sekwencję duchową. Jednak nie ma dokumentów ustalających konkretnie nazwę na zawód, czy funkcję malującego ikony. Zaś dokumenty o funkcji malarza ikon z Prawosławnych Soborów, nazywają funkcję malarz/pisarz ikon, bo tak można to przetłumaczyć na polski. <br /><br />Problem jest w zasadzie zbyt nowy i niestety powstały tylko w Polsce, bo większość języków używając jakiegoś słowa określa równocześnie pisanie i malowanie. Hebrajski skryba to też malarz. Więc jest to zwykła kalka językowa którą powoli się wykorzystuje do stworzenia nowego terminu. <br /><br />Katolicy ikonografowie, bardzo domagają się jakiegoś terminu, który by rozgraniczył ich od zwykłych artystów. Bierze się to z woli docenienia ikony. Stąd też taka dziwna nagonka na pisanie a nie malowanie.<br /><br />Dokumentów jednak nie ma na ten temat.<br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-55848702444692076732013-03-13T21:44:43.034+02:002013-03-13T21:44:43.034+02:00Habemus Papam!
Franciszek! aż się chce powiedzieć...Habemus Papam! <br />Franciszek! aż się chce powiedzieć: "Franciszku odbuduj mój Kościół!"<br /><br />Dziękuję :-)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-22855253333955491852013-03-13T19:23:19.772+02:002013-03-13T19:23:19.772+02:00i rowniez pozdrawiam! Strone chetnie odwiedze. :)i rowniez pozdrawiam! Strone chetnie odwiedze. :)Evhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3599136895025191672.post-41574549325794160652013-03-13T19:21:13.226+02:002013-03-13T19:21:13.226+02:00Witam :) Dziekuje za odwiedziny i komentarz.
Wla...Witam :) Dziekuje za odwiedziny i komentarz. <br /><br />Wlasciwie moje poszukiwania dotycza potwierdzenia w istniejacym konkretnym zrodle religijnym uzasadnienia symbolizmu terminu 'pisania' ikony. Czy mozesz swoje slowa poprzec jakims? Czy jest wiadomo skad sie ten caly symbolizm wzial? Chodzi mi o konkretny jakis moment i zrodlo w historii Kosciola, byc moze slowa jakichs Swietych? <br />Nauczylam sie, ze w kwestii ikonografii bardzo czesto dochodzi do nadfilologii i ze jest to grunt wybitnie delikatny. W zwiazku z tym podchodze do wszystkiego z rezerwa jesli nie moge dotrzec do potwierdzenia w tradycji. Taki problem pojawil sie w kwestii pisania a malowania ikony i jedyne do czego udalo mi sie dotrzec to w kwestii duchowej, ze termin malowanie ikony nie jest bledny, jak niektorzy maja to w zwyczaju twierdzic, ale jest jak najbardziej prawidlowy , natomiast nie udalo mi sie nigdzie potwierdzic sybolizmu dla 'pisania' ikon. :) <br /><br /><br />Oryginalna Ikona - Η αυθεντική εικόνα :)<br /><br /><br /><br />Evhttps://www.blogger.com/profile/00624867617387481911noreply@blogger.com